zondag 22 juni 2014

Nerdgeluk

(Deze is voor Ina en Rik.)

Ik fietste vanmiddag naar een verjaardag en onderweg vroeg ik me ineens af, ik weet niet waarom, of ik drie acteurs kon bedenken die zowel in een film van Stanley Kubrick als in eentje van Steven Spielberg hebben gespeeld.

Philip Stone schoot me als eerste te binnen. Die zit in A Clockwork Orange als de vader van Alexander, in Barry Lyndon als een soort boekhouder en in The Shining als ober Delbert Grady, in dat rode toilet. En hij is ook, zij het niet zo lang, in Indiana Jones and the Temple of Doom te zien, zie hiernaast.

De tweede kostte meer tijd, tot ik aan Tom Cruise dacht. Hoe kon ik die vergeten! Eyes Wide Shut, zowel als War of the Worlds en Minority Report.

Nummer drie, dat lukte maar niet. Ik zat al bij Sterling Hayden en Shelley Winters en zo, maar het werd niks.

Precies toen ik aanbelde wist ik het ineens. Scatman Crothers. Kick the Can, uit Twilight Zone - The Movie, en The Shining.

Over zoiets onnozels kun je je heel erg gelukkig voelen, vooral als je er als het ware precies op tijd uit bent. Maar met wie kun je zoiets nu delen? Vandaar.

(Nu ik dit schrijf schiet 1941 me te binnen. Met Slim Pickens (ook in Dr Strangelove), Elisha Cook (The Killing). Er zijn er dus zeker vijf, maar deze laatste twee zou ik niet hebben bedacht.)