donderdag 29 oktober 2015

Licence to Sloop

Aftitelingen van films lees ik altijd helemaal, voorzover ik het zo snel kan volgen. Dus ook die van de jongste James Bondfilm, Spectre, waar ik vanmiddag heen ben geweest.

Ze hebben zich er bij deze film een beetje met een Jantje van Leiden van af gemaakt, want er staan af en toe zinnen als Dank aan alle chauffeurs. Dan schieten de titels sneller op natuurlijk, ze hebben tenslotte in Engeland, Rome, Mexico en Marokko gefilmd en op al die plaatsen waren chauffeurs.

Maar: naar Friesland zijn ze niet gekomen. Ik zeg dat omdat me op weg naar huis Jelle Hiemstra te binnen schoot, die in Provinciale Staten zat namens de partij Friese Koers. Die had af en toe grootse ideeën, zoals 'Haal Shakira naar Friesland', of 'zorg dat ze in Friesland opnamen komen maken voor een James Bondfilm, dan volgen de toeristen vanzelf'.

Hij beval nadrukkelijk de bruine vloot en de Sneker Waterpoort aan. Maar de Friese Koers heeft sinds de verkiezingen van begin dit jaar geen zetels meer en James Bond is niet eens in de buurt van de Waterpoort geweest.

Moeten we misschien ook niet rouwig om zijn, want in Spectre gaat nogal eens een gebouw tegen de vlakte. Daar houdt Bond van. Wat hij doet, doet hij grondig en naast een Licence to Kill heeft hij vermoedelijk ook een Licence to Sloop. Het is een onderhoudende film, hij ziet er mooi uit en er gebeurt van alles, maar zo goed als Skyfall is hij niet.

Toen de aftiteling voorbij was, was de zaal (toch al niet vol, een man of vijftien) leeg. Ik liep door de hal en de jongen die achter de balie aan het schoonmaken was, schrok.

,,O, was U nog binnen!", riep hij. ,,Ik dacht dat ik het goed geteld had en iedereen er al uit was. Ik had de deur al op slot gedaan, want dit was de laatste middagvoorstelling."

,,Ik lees aftitelingen altijd helemaal tot het eind", zei ik. Je hebt altijd het gevoel dat je iets uit moet leggen, alsof je iets onbehoorlijks hebt gedaan.

,,U hebt groot gelijk", zei de jongen. ,,Daar heeft u tenslotte ook voor betaald."

Zo had ik het nog nooit bekeken.


(Het plaatje komt uit de trailer en is dus eigenlijk van Sony, MGM of Columbia. Als je het echt ruim neemt, is dat het enige min of meer Friese aan de film, trouwens. De cameraman is Hoyte van Hoytema, die me vijf jaar terug heeft verteld dat hij verre Friese voorouders heeft. .)