vrijdag 20 november 2015

Omdat jouw pa in een grotere kar rijdt dan de mijne


Mensen, Armand is dood.

Hij trad nog in 2013 met wit uitgegroeid haar op bij de opening van het Media Arts Festival in Leeuwarden, zo konden we allemaal zien dat het geen pruik is, zie de foto hierboven.

Bij Radio Ascona waren we er collectief fan van, vooral de mooie elpee Een Beetje Vriendelijkheid. We hebben het nummer De Bloedvervuilers nog gecoverd. In 2008 waren we bij een optreden in de Lawei, waar twee jongens uit Wolvega en Oldeholtpade, Jeroen en Wolter alle teksten uit hun hoofd konden meezingen. Wat een verrassing, de meeste mensen kennen alleen Ben Ik Te Min.

In 2013 vroeg ik hem naar dat lied en schreef ik daar een column in de krant over. Hieronder herhaal ik die voor deze gelegenheid.


Het hennarode haar van zanger Armand is half uitgegroeid. Al een jaar verft hij het niet meer, na zijn optreden in Ali B op volle toeren, waarin Armands grootste hit Ben ik te min door Nina en Brownie Dutch tot rapnummer werd bewerkt.  
Armand, die dit jaar 67 wordt, was zaterdag in de Blokhuispoort en zoiets wil je niet missen. Armand is als Immaterieel Nationaal Erfgoed belangrijker dan het Driekoningenfeest. 
Naast Ben ik te min heeft hij nog tal van singles gemaakt (zaterdag deed hij ook Blommenkinders (leg die stiletto’s weg) en Op de tandem naar Marokko) en een paar fijne hippie-elpees. Als iemand met de dubbelelpee Een beetje vriendelijkheid uit 1974 in zijn maag zit: kom maar op.  
Na die tv-uitzending met Ali B had iemand Armand geld geboden voor zijn rode pruik. Dat had de rebel in hem wakker gemaakt. Om te bewijzen dat het echt is laat hij de kleur uitgroeien, vertelde hij. Ik durfde niet meer te zeggen dat ik ook altijd heb gedacht dat het een pruik is.  
Ook hier sloot hij af met Ben ik te min. Want hoe je het ook wendt of keert, dat is zijn hit. Het nummer stond op 715 in de Top 2000.  
Over de tekst verwonder ik me al jaren en ditmaal greep ik mijn kans. Na afloop gaf ik Armand een hand (hij is heel mager) en bedankte hem.  
,,Maar ik vraag me iets af over de tekst van Ben ik te min”, zei ik.  
,,Wat dan?”, vroeg Armand.  
,,U zingt: ‘Ben ik te min omdat je pa in een grotere kar rijdt dan de mijne’. Maar wat bedoelt u met ‘de mijne’? Gaat het om een grotere kar dan mijn pa? Of een grotere kar dan die van mij? Het kan allebei.”  
,,Dat hebben ze me nog nooit gevraagd”, zei Armand. ,,Het is een grotere kar dan mijn pa. Ik had toen nog geen auto. Kort daarna wel. Toen kocht ik een Cadillac.”

Raadsel opgelost. 

Nawoord: In de ban van de grotere kar




Hoe je met zo'n weblog bijdraagt aan de wereldvrede en het algehele kennisniveau blijkt uit een mailtje van Job de Kruiff uit Leiden.

Hij vroeg zich op Facebook af hoe het zit met die grotere kar (zie boven) en na een discussie waarin iedereen een duit in het zakje deed en waarvan een stukje hier als illustratie bij staat, wees iemand hem op dit weblog. Job blij, ik blij, iedereen blij.