maandag 9 mei 2016

Everybody has a hat head


De mooiste winkel die we in Miami Beach tegenkwamen was de hoedenzaak van Goorin Bros, een bedrijf dat al in 1895 in Pittsburgh is opgericht door hoedenmaker Cassel Goorin en dat nog steeds bestaat, ondanks dat weinig mensen een hoed dragen. Er zijn, las ik, dertig van zulke winkels in de VS en Canada.

De man die ons de eerste avond aansprak droeg een soort porkpie-hat (zo'n platte ronde, net als Buster Keaton en Walter White, maar dan met een veertje erin) en ik vroeg of je om hier te werken een hoedenhoofd moet hebben.

,,Everybody has a hat head'', zei de man resoluut.

Omdat het waar is heb ik er twee dagen later een zomerhoed gekocht. Op de selfie hiernaast ben ik hem aan het passen. Ik ben er zeer tevreden over, sinds een paar dagen is het weer in Nederland goed genoeg voor een zomerhoed.

Het is dan ook een echte Goorin Bros, designed in San Francisco, made in China.

(De foto boven is gemaakt door Rita. Matthijs, die naast me staat, kocht geen hoed, maar wel een pet met het logo van een Amerikaanse sportclub erop, in weer een andere winkel).