woensdag 10 januari 2018

I don't know but I've been told



Zojuist verschenen hier Arjan Geertsema en cameraman Amar van Dijk, om me vragen te stellen over gender-stereotypering op filmposters, want daar doet hij onderzoek naar, voor een schoolproject. Dat mannen meer vooraan staan op filmposters en meestal ook stoerder, zeg maar. De documentaire die deze twee erover maken wordt binnenkort bij de NHL vertoond.

Arjan is van de generatie die opgroeide met Jurassic Park, vertelde hij. Top Gun en Pulp Fiction zijn twee van zijn favorieten.

,,Wat is jouw favoriet'', vroeg ik Amar, die met de lichten en zijn camera in de weer was. ,,Full Metal Jacket'', zei hij, zonder aarzelen.

Mijn man! Hij bleek ook van andere films van Kubrick te houden, ,,elk beeld is een compositie'', al had hij Barry Lyndon niet gezien.

,,Wat volgt er dan op I don't know but I've been told...'', vroeg ik. Want dat is wel zo'n ding uit Full Metal Jacket dat je bijblijft, wat die Marines ritmisch zingen terwijl ze in een drafje lopen.

Amar dacht er even over na en zei: ,,Ik weet het niet. Ik ben meer van het beeld dan van de taal. Ik weet wel wat ze zeggen als ze met die geweren lopen: This is my rifle and this is my gun, This is for fighting and this is for fun.''

Arjan zat intussen op zijn telefoon te zoeken. ,,I don't know but I've been told air force wings are made of gold'', las hij voor.

,,Die is het niet'' zei ik. ,,Het begint met eskimo.''

Na het filmen vroeg ik Amar of hij het al wist.

,,Eskimo...'', begon ik.

,,Pussy?'', vulde hij vragend aan. Hij zat op de goede weg.

,,Is mighty...'', zei ik.

,,Cold!'', zei hij.

Al met al een mooi Kubrickmomentje.