woensdag 9 juli 2003

Jezus



Per ongeluk zette ik mijn bagage tegen de benen van een meneer, die ook op de bus stond te wachten. Het was een lange, Koreaanse uitziende man met een bril en daarachter een verbeten blik. ,,Sorry'', zei ik. ,,I get your message'', zei hij boos en hij liep een eindje verder. Dat komt niet meer goed, dacht ik, want die man vindt natuurlijk dat ik hem van zijn plekje heb gepest.

Maar nee. Hij stak zijn armen in de lucht en riep naar een skateboarder die verderop van de stoep viel: ,,Way to go dude! You are good, but Jesus is the best!''

Daarna vertelde hij meer over Jezus, aan niemand in het bijzonder. Dat die vandaag toch maar weer voor lekker weer had gezorgd, want hij heeft immers de zon gemaakt.

In de bus zat hij tegenover mij, en trok een dollar uit zijn zak. Die bood hij me aan. Voor de busreis, zei hij erbij. Ik bedankte er vriendelijk voor en zei dat hij hem beter zelf kon houden om straks een lekker ijsje te kopen. Aan het einde zal Jezus verschijnen om alle rekeningen te vereffenen, vertelde hij. Ik begreep niet precies of hij deze dollar bedoelde of van alles, en zei: ,,Dat zien we dan wel als het zo ver is.''

Zijn vader, ging hij onverstoorbaar door, die wilde alleen maar weten van evolutie. Maar, had hij al kleine jongen zijn vader al gevraagd, als alles draait om adaptie, hoe kan een mens dan uit mud ontstaan en aan het eind weer mud worden? Nou? He? Geef daar dan eens antwoord op?

Ik haalde mijn schouders op en hoopte dat de busreis niet te lang zou duren. Zijn vader reageerde destijds gereageerd: die sloeg er meteen op. ,,He also beat up my mom'', vertelde de man. Hij deed het voor, knielde in het gangpad van de bus en deed alsof hij met zijn vuist iemand sloeg die beneden hem op de grond lag. Als kind had hij het zelf gezien. Want zijn vader was een instrument in de handen van de duivel.

,,Je hebt toch een eigen keuze?'' probeerde ik nog, maar dat ging er bij hem niet in. Bovendien was hij op zijn bestemmining. Buiten salueerde hij naar me. Tot ziens bij het einde der tijden, zal hij daar wel mee bedoeld hebben.