woensdag 27 augustus 2003

Marathons en meisjes



,,Mag ik U een rare vraag stellen'', zei een jongen op de veranda van het hostel in Boulder, toen ik er de krant zat te lezen.

,,Jawel'', zei ik.

,,Wilt U een foto van me maken zonder shirt?''

Inderdaad een rare vraag. Hij zag er niet bijzonder gespierd uit, eerder een beetje mollig.

,,Tuurlijk'', zei ik. ,,Trek maar uit.''

,,Ziet U, ik ben begonnen met trainen voor een marathon. En ik zet mezelf nu en dan op de foto, zodat je uiteindelijk het verschil kunt zien.''

Hij deed zijn shirt uit, hij was inderdaad mollig en had ook een beetje wat Margrieta tittenvet noemde. Hij hield de krant die ik las erbij omhoog, want op de foto moest je de datum kunnen zien.

,,Je moet je buik goed laten hangen'', zei ik. ,,Des te beter is straks het eindresultaat.'' En ik zette hem met zijn eigen toestelletje op de foto.

Ik wees hem erop, dat zomaar een marathon lopen heel ongezond is, nog ongezonder dan sport in het algemeen en misschien zelfs nog wel ongezonder dan roken. ,,Het is pas in januari'', vertelde hij, ,,in Florida, en ik loop hem misschien niet helemaal. Het enige is, dat ik nu niet kan drinken, dat is wel jammer. Maar je moet een keuze maken. En aan de andere kant, als je niet drinkt, krijg je veel makkelijker een meisje. Vooral als zij wel drinkt. Je kunt dan nog eens zeggen: laat mij je maar naar huis rijden, want jij hebt veel te veel gehad.''