woensdag 3 december 2003

Diplomacy



Over geheimzinnigheid gesproken. Ik moest naar de Nederlandse ambassadeur in Roemenie een mailtje sturen, met een uitnodiging voor een Sint Nicolaasfeest komende zondag. Maar het moest lijken of dat van de Sint zelf komt, dat is het leukste.

Dus dat deed ik, de tekst kreeg ik kant en klaar aangeleverd en die stuurde ik door van een speciaal hotmail-adres.

Maar de ambassadeur kan zondag helemaal niet. Er is die dag een bazaar waar hij en zijn vrouw de handen aan vol hebben, en bovendien, een dag eerder is er ook al Sint Nicolaas, voor de Belgische en Nederlandse kinderen in Boekarest. Zo ver weg van Nederland, en dan nog breek je je nek over de Sinterklazen.

Fijntjes schreef de ambassadeur of ik dat soms vergeten was, dat we elkaar een dag eerder al zouden zien. En of ik soms ook niet meer wist, dat ik dat met zijn vrouw besproken had? Zo gaat het in de diplomatie, denk ik. Je moet de ander op subtiele wijze het gevoel geven dat hij het fout heeft gedaan en iets heeft goed te maken.

De Sint, ook heel diplomatiek, reageerde met een verzoenend gedicht:

Beste ambassadeur Pieter Jan!

Hard werken is een schone zaak
en schenkt het mensdom veel vermaak
(een wijze regel, en inderdaad,
't Is Multatuliplagiaat).

Het citaat geldt voor ons beiden,
omdat wij ons beiden wijden
aan anderen, zo zou ik denken,
en hen vermaak en welstand schenken.
Aan het werk in vreemde staten
zijn wij beiden diplomaten.

Maar toch, zo'n hele drukke baan
daar zit ook een keerzij aan
Immers, soms raakt de geest verhit
in Boekarest of in Madrid.

Een excuus mag dat nooit zijn,
dat ligt ook niet in mijn lijn.
Maar dat 'k op 6 december al
voor de kleintjes komen zal
- besproken met uw echtgenote?
't Was me helemaal ontschoten!

Natuurlijk kom ik, wellicht met Piet
zo druk is 't nu ook weer niet!

En wat die zevende aangaat
die ook in mijn agenda staat -
Sinterklaas zal niemand dwingen
om er te komen en te zingen,
daar ben ik echt de man niet naar.
Steek al je puf in de Bazaar!

Dus laten we 't niet overdrijven
het moet een aardigheidje blijven.
Want werken is een schone zaak
en schenkt het mensdom veel vermaak,
maar soms is rust het allerbest
in Madrid of Boekarest.

Sint Nicolaas