zondag 15 augustus 2004

Dokk'em

Dokk'em Open Air was een festival, zaterdagmiddag en avond, in een weiland bij Raard met luide bands. Hidzer wilde er wel even heen, dus ik ging mee, uit nieuwsgierigheid, 's avonds om half tien.

Het was komisch. Iedereen was dronken, er liep zelfs iemand onderweg een paar keer te kotsen terwijl hij naar een tent liep om nieuwe muntjes te kopen. Op het toneel stond een metalband op leeftijd (Tygers of Pan Tang) te krijsen. Daarna kwam de leukste band, Hirax, de Boney M van de metal, met een theatrale neger als voorman. Keer op keer vertelde hij hoe fantastisch hij Holland vindt en een tijdje zwaaide hij met de Friese vlag die in het publiek van hand tot hand ging. Na afloop gaf hij de hele voorste rij fans een hand.

Ook werd er nog echt gestagedived: een jongetje van een jaar of vijftien met een mooie rode hanekam klom keer op keer het podium op en dook dan bovenop het publiek. Hij moest het een beetje uitkienen want zo druk was het nou weer niet en je wilt natuurlijk niet plat op je buik in het drassige weiland klappen.

Hidzer stelde me voor aan twee kennissen met lang haar die ik niet goed zag omdat ze voor een bouwlamp stonden. ,,Dit is Rinie'', zei Hidzer, ,,en dit is Lytse Jan.'' Lytse Jan was tenminste twee meter. ,,Het is voor het eerst dat ik echte Orcs ontmoet'', riep ik boven de muziek uit. Maar het kwam niet echt over.