woensdag 11 augustus 2004

Fries

Ik belde Sietske Tjallingii, een filmmaakster uit Amsterdam, omdat ik wat over korte films wilde weten. Die maakt ze, de meest recente is te zien als voorfilmpje bij 'Fahrenheit 9/11'.

,,Je wilt zeker weten of ik Fries ben'', zei ze meteen.

Nou wilde ik dat ook wel weten, maar het was niet het enige.

,,Nee hoor'', loog ik. ,,Maar nu je erover begint...''

,,Ik ben niet Fries'', zei ze. ,,Ik ben daar al eens eerder door een krant, of een regionale omroep, uit Friesland over gebeld. Toen een filmpje van mij in Rotterdam draaide. Die vroeg meteen, ben je Fries? En toen ik zei dat ik het niet was, zeiden ze: laat dan verder maar en hingen ze op. Ik voelde me zo gediscrimineerd!''

Helemaal aan het eind van het gesprekje dat we hadden vertelde ze overigens dat ze een (1) Friese opa heeft.