woensdag 9 maart 2005

Schoppen




Zaterdag trof ik M. die net bij de vrouw weg is. Hij was al aan het bier geweest, zijn kennissen gingen naar huis en wij belandden in de Gloppe.

Daar spraken we over van alles en ook over relaties en geluk, fijne onderwerpen met een biertje op. Op een gegeven moment mengde zich een Australisch meisje in het gesprek. ,,Mijn vriend hier is niet gelukkig'', schreeuwde ik in haar oor, boven de plaatjes van de dj's uit. ,,Heb je niet wat tips?''

Die had ze wel, maar we verstonden er geen van beiden wat van. Ten eerste was de muziek erg luid, ten tweede was ze zo dronken dat ze tegen de vloer viel en we haar overeind moesten helpen. Haar vriend, die verderop aan de bar stond te praten, keek geamuseerd toe. Later viel ze in slaap op een barkruk als een slappe pop, het hoofd op de borst, de armen hingen aan weerszijden naar omlaag.

,,Grappig was dat Australische mens'', zei ik een paar dagen later tegen M. ,,Vond je niet?''

,,Ik kan me daar niets van herinneren'', zei M. ,,Wat voor Australisch mens?''

,,Die vrouw die met ons stond te praten'', zei ik.

Het daagde hem een beetje.

,,Ze viel zelfs op de grond, zo dronken was ze'', hielp ik.

,,Daar weet ik niks meer van'', zei M.

,,We hebben haar nog overeind geholpen.''

M. schudde zijn hoofd en vroeg toen verschrikt: ,,Ik heb haar toch niet geschopt?''

Zo'n reactie, daar kun je echt van opkijken.