maandag 1 augustus 2005

Splitstrein




Anca, de kordate assistente van Sjoerd in Roemenie, is in Nederland met Roxanne, een andere medewerkster van de Nederlandse ambassade in Boekarest. In Zeist krijgen ze drie weken lang cursussen, ondermeer Nederlands, hoewel dat van Anca al heel goed is, maar ook literatuur en zo. Morgen komt Harry Mulisch langs, vertelde ze.

Vandaag, zondag, was een vrije dag, dus beide dames wilden naar Leeuwarden komen. Roxanne kent me tenslotte vooral als Sint Nicolaas, dus dan is het ook wel eens aardig als ze me zonder jurk ziet. Hun trein zou een uur of een arriveren.

Net voor enen was ik op het station, toen mijn mobiele ging. Anca. Ik hoefde me niet te haasten, zei ze, want ze zaten in Groningen. Daar zouden ze de eerste trein naar Leeuwarden nemen.

Een uurtje later kwamen ze werkelijk aan, ze stonden al enthousiast voor het treinraampje te wuiven.

,,Hoe kwamen jullie nou in Groningen?'', vroeg ik.

,,We hadden alles uitgezocht'', zei Anca. ,,We hadden zelfs een printje met alle treinen die we moesten hebben vanaf Zeist-Driebergen. Maar onderweg hebben ze de trein in twee helften gedaan. En onze helft ging naar Groningen. Dat hadden ze er niet bij verteld.''

(De foto kreeg ik in augustus van Anca)