maandag 1 augustus 2005

Dood in het zwembad




Net in het jaar dat ik zwemles zal nemen, ligt Wim Duisenberg dood in zijn zwembad. Ik heb de folder al binnen van een instituut in Maastricht, waar je in een week leert zwemmen. Maar het is gevaarlijk, lees ik op internet.

Zo sterven er veel peuters van vijf jaar en jonger in privezwembaden, in de US tenminste. Vooral jongetjes tussen 1 en 3 jaar zijn het slachtoffer. Het verraderlijke is, staat erbij, dat kinderen die in een zwembad vallen en verdrinken daar geen geluid bij maken. Je hoort de plons vaak niet eens, en ze schreeuwen ook niet.

Nog zo'n leuk weetje: mannen hadden in 1993 een vier keer grotere kans op een verdrinkingsdood dan vrouwen.

We zullen zien. Ik ben geen peuter meer en Duisenberg heb ik ook nooit als een lichtend voorbeeld beschouwd. Ik ga vanavond meteen een datum prikken, anders komt het er niet meer van met die zwemles.