zondag 26 maart 2006

Huis en tuin




Zaterdag was de jaarlijks gratis-compost-uitdeling van Leeuwarden, iets dat ik nog nooit heb meegemaakt maar me al jaren nieuwsgierig maakt. Inwoners van Leeuwarden kunnen dan tussen acht en twaalf maximaal twee kruiwagens vol compost afhalen bij Omrin, ergens helemaal achterop het industrieterrein oostelijk van de stad.

Ik fietste er na tienen naar toe, met een emmertje aan het stuur, want zoveel compost hoef ik ook weer niet. Geregeld zag ik auto's voorbij rijden met een bak erachter: allemaal composthalers, nam ik aan.

,,Het is op'', zei de man bij het hek van Omrin. Het was half elf. Er stond nog een rij auto's, een paar met bak, andere met enorme vaten achterin om de compost in op te halen. Ja, als je allemaal zo aan de gang gaan is dat ook geen wonder.

Om toch niet met lege handen thuis te komen haalde ik maar wat een zak aarde en wat plantjes bij Intratuin. En thuis zag ik, dat er sneeuwklokjes staan. Mijn tuin redt zich uitstekend zonder die gratis compost van de gemeente.