maandag 6 maart 2006

Verkiezingsspotjes



De partijen waar je in Leeuwarden op kunt stemmen hebben zelf allemaal een verkiezingsspotje gemaakt. Ik kwam daar gisteren pas achter: ze zijn 's avonds op plaatselijke omroep Mercurius te zien.

Sommige partijen maakten ze zo knullig, dat dat al om te lachen is: die van de Nieuwe Leeuwarder Partij lijkt wel met een telefooncameraatje opgenomen. En ook een mooi moment: Thea Koster, de lijsttrekker van het CDA, vertelt in hun filmpje dat ze 27 is. Even later staat ze op de zaterdagmarkt bij de kaasboer, naast een schoolbord waar 'Jong belegen' op staat.

Sommige zijn gewoon saai, zoals die van de PvdA, die hier online staat, of die van de SP, hier.

De mooisten waren van de VVD, die een race door de stad laten zien met de stem van Anne Feddema (,,nou een skerpe bocht naar rechts''), met wat leuzen er tussendoor. Die staat hier online, als je op 'liberale tour' drukt.

Tweede is wat mij betreft die van Pal-GroenLinks, waar lijsttrekker Piet van der Wal als superman in een tekenfilmpje om de Oldehove vliegt. Die kon ik online niet vinden.

En mijn Oscar gaat naar die van Fris 2000, de pretpartij van Chris van der Berg, die een muziekje maakte met een clip erbij, met tekstborden net als Bob Dylan in 'Subterranean Homesick Blues'. Die staat hierzo.

Als ik op filmpjes stemmen moest, wist ik het wel.