donderdag 17 augustus 2006


Skûtsjes

Van skûtsjesilen weet ik niet meer dan dat er twee keer, achter elkaar, door Friesland geraced wordt met boten die aan allerlei folkloristische eisen moeten voldoen. Een echte sport is het geloof ik niet, het is meer iets voor een uitje. Ik ben wel eens wezen kijken, je eet een ijsje, je koopt een biertje en je tuurt naar zeilen in de verte.

Maar ik ken nu Wietse, die meezeilt en me de basis kon bijbrengen. Eerst heb je de SKS, waar allerlei oude schippers aan meedoen die heel veel drinken. Dan heb je de IFKS, dat is nu, met schippers die de kost verdienen met varen. Dat zijn, zegt Wietse, de echten.

Ik heb nu een paar dagen getracht het te volgen, via de krant of de radio. Inmiddels ben ik de kluts alweer helemaal kwijt. Boten heten de ene keer naar de plaats van herkomst, dan naar de schipper en dan weer hebben ze zelf een naam. Dan zijn er ook nog allerlei klassen, Grote A, Kleine A, weet ik veel.

,,Je mag wel eens op de volgboot mee'', zei Wietse nadat ik hem radeloos een sms had gestuurd. Daar zeg ik geen nee tegen, maar toch vrees ik dat er aan mij geen groot skûtsjekenner verloren gaat.

(De foto heb ik van een website van de IFKS gejat en een beetje bewerkt)