zaterdag 7 april 2007


Actiegroep

,,Zijn jullie een linkse actiegroep of zo?'', vroegen twee passerende meiden terwijl ik foto's nam van Jantien, die tape op volgens haar foute reclameposters plakte. Zo voert ze, met vermoedelijk veel andere Nederlanders, actie tegen gemanipuleerde foto's, die ons een verkeerd idee van schoonheid geven en tienermeisjes onzeker maken.

Omdat ik nog nooit eerder voor linkse actiegroep ben aangezien, vatte ik het als een compliment op. Jantien ging met de meiden in discussie, en daarna gingen we naar de volgende blootposter. De oogst daarvan valt in Leeuwarden trouwens wat tegen, er hangen meer posters voor reisbureau's dan voor ondergoed of anti-rimpelcreme.



Na afloop namen we er een biertje op. Jantien was helemaal uitbundig van het actievoeren. Ik vond het vermakelijk, maar weet niet of ik hier nu voor of tegen moet zijn. ,,In de zeventiende eeuw was je vermoedelijk het atelier van Rubens binnengedrongen'', bedacht ik. ,,En had je plakband over die mollige vrouwen geplakt, omdat die Vlaamse seksist ons een onrealistisch schoonheidsideaal opdringt en zo jonge, onzekere meisjes aanzet om te veel te eten.''

De foto's zijn mooi geworden vind ik zelf. Dat vonden ze bij de krant ook, daar staat vandaag de bovenste in, maar zonder vermelding van de maker. Misschien schamen ze zich voor ons, de linkse actiegroep.