woensdag 4 april 2007

Oog voor detail




Leo van der Laan belde, de man van de monumentenzorg.

,,Ik heb een verrassing voor je'', begon hij mysterieus. Of ik een telefoon had waarmee ik door mijn huis kon lopen. Daarmee moest ik naar buiten lopen, en rechts van de voordeur kijken.

,,Naar de bakstenen van je muur. Bijna helemaal onderaan'', zei Leo.

Ik zag niks, gewoon stenen. Bedoelde hij misschien dat de voorgevel opnieuw gevoegd zou moeten worden?

,,Bijna helemaal beneden zit een steen met inscriptie'', zei Leo. ,,Daar heeft iemand zijn naam ingeschreven en een jaartal, volgens mij staat er G Simon 1838 of 1832.''

Nu zag ik het ineens. Een echte historische ontdekking! Een soort eerste steen, maar dan minder officieel.

Het was me nog nooit opgevallen. Niemand eigenlijk - zelfs niet toen de boel open huis was op monumentendag. Terwijl de bezoekers destijds grondig rondsnuffelden.

,,Ik wandelde er met Marieke langs en toen zag ik het'', zei Leo. Marieke (van Zanten) is ook niet de eerste de beste, die was op tv in dat restauratieprogramma van de Avro. Knappe koppen dus, met een scherpe blik. Ze hebben al een stuk of twintig van zulke stenen gevonden.



Helemaal zeker dat hier G Simon staat zijn ze overigens niet. Die G kan ook een O zijn. De S van Simon is onduidelijk. En de M in het midden kan, als dat gat in de steen onderdeel van de letter is, ook een T zijn, gevolgd door een I.

Ik heb de foto hier zwartwit gemaakt, dan is het duidelijker. Iemand?