donderdag 14 juni 2007

By any other name






Omdat de rozenstruik van de buren tot over de muur hangt, heb ik nu ook rozen in de tuin. Collega Sytse, die rozen kweekt, wilde weten wat voor rozen. Geen idee, er hangt geen kaartje aan. Maar dit is er een van, ze zijn een beetje flets roze, bijna wit. Dus zeg het maar.

New Dawn
,,Ik ben er vrijwel zeker van het dat een New Dawn is'', mailde mijn collega Sytse. Hij moet dan een beetje geuren, wat hij inderdaad doet maar je ruikt het bijna niet. Hij is gekruist met de wilde wighuriaroos, waardoor het een klimmer is geworden.

Het is een interessante roos, lees ik in zijn mail. Hij is in 1930 in New York gekweekt, en de kweker vroeg er meteen patent op aan, omdat hij hoge verwachtingen had van zijn roos. Het is de eerste plant in de geschiedenis waar patent op is aangevraagd.

Ik vind dat zelf nogal bijzonder, zo'n New Yorker in mijn tuin, maar dat is het niet echt, want de New Dawn is de best verkochte roos ter wereld.