maandag 10 september 2007

In de tent, bij ons in de tent



,,Ik heet Jacob Kiewied en ik ken je broer Waling'', riep een man boven het kabaal van de band uit, tijdens de Hollumer Kermis zaterdag.

Dat is een grote tent met muziek, mensen en bier voor een muntje. Doorgaans maak je daar afspraken voor Sunneklaas en word je er gezellig smoor.

,,Kirsten van Santen ken je die?'', vroeg hij. Natuurlijk ken ik die, dat is een collega van me.

,,Dat is een bitch'', zei Jacob. ,,Maar ze schrijft wel leuke stukjes.''

Het gaat zeker om wat ze ooit over Sunneklaas schreef, vroeg ik. En daar ging het inderdaad over.




In 2003 schreef Kirsten in een column dat iemand haar over dat feest vertelde dat er geen vrouwen op straat mogen. ,,Als ik zin heb om op 5 december door Hollum te lopen, dan moet dat kunnen. Ameland is een eiland, maar het is nog altijd Nederland'', schreef ze.

Ik keek daar niet zo van op, zo reageren vrouwen meestal als ze voor het eerst over Sunneklaas horen. Maar dat die column zo lang blijft rondspoken is wel wonderlijk.

,,Dat stuk is van duizend jaar geleden'', zei ik tegen Jacob Kiewied. Dat wist hij ook wel. ,,Verder schrijft ze goed hoor'', zei hij nog eens.