zaterdag 15 maart 2008

Goedgelovigheid




Een tijdje terug was ik bij de seizoenpresentatie van Tryater. Daar werd ondermeer een klein stukje opgevoerd van een schoolvoorstelling, waar de twee acteurs een enorme, zachte wereldbol voor zich uitrolden, een kruising tussen een poef en een globe. (De foto is van Karel Zwaneveld)

Ik was helemaal gefascineerd door dat ding. ,,Waar koop je die?'', vroeg ik aan de woordvoerster van Tryater. ,,Die hebben we zelf gemaakt'', zei ze.

Dat leek mee ongelooflijk, dus ik vroeg het ook aan de nieuwe zakelijk leidster. Ze gaf vrijwel hetzelfde antwoord: decorbouwers Ykje Hibma en Durk Kramer hadden het gemaakt. Alle lof!



Tot ik gisteren precies zo'n bal zag liggen bij boekhandel Donner in Rotterdam. Ze zijn er in wel zeven maten, de grootste is 799 euro. Provinciaaltjes kun je ook alles wijsmaken.