zondag 15 maart 2009

Thalassa Thalassa





Allemaal Friese dingen in Amsterdam, zaterdagavond. Nou ja, twee.

1: Ik ging bij Jan eten en vlakbij zijn flat lag een driemaster, die me deed denken aan de Thalassa. Dat zeilschip waar we een keer mee naar Terschelling voeren in het gezelschap van een groep stevig drinkende Britten die elkaar bij wijze van vermaak hun blote billen lieten zien.

Er liep iemand voor me op de Jan Schaeferbrug met 'Crew Thalassa' op zijn jas. Ze kwamen uit Bilbao, vertelde hij, en ze gingen nu terug naar Harlingen, het schip ging het dok in.

2: Vanuit Jans raam (daar is deze foto ook gemaakt) kijk je ondermeer op het Muziekgebouw Aan 't IJ, waar Nynke Laverman optrad, voor een uitverkochte zaal. Ik had er ook heen gekund, maar ik ging al bij Jan eten.

Onderweg terug naar het station voor de laatste trein passeerde ik verschillende concertbezoekers.

,,Ik vind het moeilijk om die vertaalslag te maken, emotioneel'', zei een vrouw tegen haar vriend.

,,Ik keek om me heen en toen dacht ik: het is allemaal zwart, iedereen draagt zwart'', vertelde een andere vrouw aan een andere vriend. ,,Maar toen keek ik naar mezelf: ik had ook alles zwart.''

In de trein las een culturele dame die er in Zwolle uit moest het boekenweekgeschenk. Ze had een gesigneerd exemplaar van Lavermans nieuwe cd bij zich.

,,Was het leuk?'', vroeg ik.

,,Het was heel bijzonder'', zei ze. ,,Het is muziek die je eerst beter moet leren kennen denk ik.''