donderdag 18 juni 2009

Leermomenten





,,Als het misgaat is het ook niet erg'', zei Henk Postma, docent op Stenden. Ik was daar vanmiddag gast bij een talkshow over de media, door studenten voorbereid en door studenten gefilmd. Dat moet je allemaal kunnen als je een diploma Media & Entertainment Management wilt.

Soms dreigt het scheef te lopen met die talkshows, vertelde Postma. Als op het laatste moment een gast niet komt of er onderling geen goede afspraken zijn gemaakt. Dan leunt de docent achterover en zegt 'Los het maar op'. ,,Het zijn allemaal leermomenten'', legde hij uit.

Jildou deed de interviews, ik was te gast omdat ik bij de oude media werk, Jitske Kingma was er met haar uitgeverij Elikser en de derde gast was Martha Reitsma, die onderzoek doet bij Omrop Fryslân.



Martha had ballonnen bij zich. Dat is bij mij in de buurt nooit een goed idee. Voor de uitzendig blies ik een aantal op, die van de regisseur uit beeld moesten. En toen ze tijdens de live-uitzending (alleen te volgen binnen het Stenden-gebouw) over die ballonnen begon, blies ik een gele op.

Die wilde ik speels naar de camera tikken, maar hij ging recht tegen het volle glas water op tafel. Dat viel om. Razendsnel bracht Jitske haar boeken in veiligheid, ik gooide de krant er bovenop, die een groot absorberend vermogen heeft. ,,De Leeuwarder Courant zuigt alles op'', zei ik er bij, je weet immers nooit of het nieuwe abonnees oplevert.

De talkshow ging gewoon door. Een meisje bracht me een nieuw glas water. Postma zal wel gedacht hebben, daar leren ze alleen maar van.

(De eerste foto is gemaakt door David Mech, popacademiestudent, die ook gast was in de talkshow, de tweede door Henk Postma)