zaterdag 12 september 2009

Het derde exemplaar (op zijn minst)





Vandaag - zaterdag 12 september - wordt het eerste exemplaar van de Engelse vertaling van 'Gevierde Friezen' uitgereikt, in New York, aan Doutzen Kroes.

Maar dat is onzin.

Er zijn al tenminste twee van die vertalingen in de VS. Ik weet het zeker, want ik heb ze zelf weggegeven, met als eis dat de ontvangers de boeken op de foto zouden zetten.

Hierboven staat Rita in Kemah, vlakbij Houston in Texas, met het boek en een kartonnen president. In de nis achter haar kijkt de minister van buitenlandse zaken toe.

Ze schrijft: ,,Ik had de overburen ge-emaild of we Obama konden lenen maar ze hadden hem uitgeleend aan andere vrienden en die waren in Austin en waren pas vannacht thuisgekomen. Vanmorgen om 8 uur stond de buurman met Obama voor de deur. Ik had de buurvrouw willen vragen om in haar 4th of July outfit, compleet met Statue of Liberty kroontje op haar hoofd op de foto te willen, wat ze graag had gewild maar dat kostuum was ook ergens anders of zo.''



Dit is verderop in Houston, ook met het boek.



Het andere Engelstalige exemplaar gaf ik aan Menno, die in Salt Lake City woont.

Hij ging met zijn vrouw Jaimie de bergen achter huis in, en maakte op de top vier foto's, naar alle windstreken. Het is te zien aan haar T-shirt, dat een soort zonnewijzer is geworden.