donderdag 12 november 2009

Ard en Keessie





Dit is schaatsheld Ard Schenk, die ik alleen van de televisie van vroeger ken, die gisteren verkleed als keuterboer Ares (Aris?) een komisch bedankje deed voor het stoeptegelgrote boek dat over hem geschreven is.

Mooi Noord-Hollands: ,,Ik ben der wel groos op''. Maar moesten ze die Ard Schenk (,,een luie hufter' en een ,,donderse kwajongen'') nou zo de hemel in tillen, vroeg de keuterboer zich af. ,,'t Had wel efkes minder gekund.''

Wat een grappige man en wat boeiend ook dat hij kennelijk zo bescheiden is dat hij alleen in vermomming kan bedanken voor zo'n monumentaal boek. Boer Aris las een briefje voor dat hij van Ard Schenk had gekregen, en dat was het eigenlijke dankwoord.



Wybren is een van de drie schrijvers van het boek, daarom was ik er met Jeroen bij, in een propvol dorpscafe met heel veel toeters aan het plafond. Annemarie wees me voortdurend aan welke oude sportheld er nu weer langsliep: Leen Pfrommer, Sjaak Swart, Henk Gemser. Doekle Terpstra, de baas van de KNSB, herkende ik gelukkig zelf.

Met hem had Wybren, die de aanbieding deed, nog een appeltje te schillen. Want Ard en Kees Verkerk (die werd ook in het zonnetje gezet, hij staat hierboven met Wybren op de foto) zijn overal gelauwerd en ge-eerd, maar erelid van de KNSB zijn ze dan weer niet.

Wybren (middenin de speech): ,,Dan heb ik nog wel een noot te kraken met de KNSB.''

Terpstra (ergens achterin het cafe): ,,Dan ga ik nu weg.'' (Gelach)

Wybren: ,,Ik dacht dat een vakbondsman nooit wegliep van de onderhandelingstafel.'' (Meer gelach)

Vervolgens somde Wybren op wat voor eerbetonen Ard en Keessie in het verleden al te beurt waren gevallen, een hele waslijst, en wreef in dat het hoog tijd wordt voor de KNSB om ook een duit in het zakje te doen.

Terpstra: ,,Ik ben er nog maar vier maanden.''

Later stond ik naast Terpstra en vroeg hoe het nu verder gaat met die erelidmaatschappen.

,,Dat komt wel goed'', zei hij.

,,Maar u bent er nog maar vier maanden hoor ik net'', zeurde ik. ,,Heeft u dan al de macht om zoiets voor elkaar te krijgen?''

,,Dat komt wel goed'', zei hij nog eens.

Vervolgens haalde hij zijn exemplaar van het boek op om het door de twee schaatsers te laten signeren.



(PS Wybren en Ard Schenk komen op 1 december naar De Bres in Leeuwarden. Als Schenk maar half zo onderhoudend is als in De Rijp wordt dat een fantastische avond)