maandag 23 november 2009

Lens geslagen





Wat er op de veerboot van Ameland naar Holwerd is gebeurd weet ik niet. Maar mijn zoomlens wilde na de reis ineens niet meer goed zoomen (zoemen?); je kon de ring maar kwalijk draaien. De ene keer wat verder dan de andere.

,,Dat hebben wij ook wel'', zei Wietze, onze fotograaf vanmorgen. ,,Moet je mee naar de reparateur.''

Bij zulke tips voel ik nattigheid. Want gerepareerde dingen, daar blijft altijd iets aan mankeren.

,,Oei'', zei de reparateur. ,,De lens is ook krom. Hij heeft een klap gehad.''

En inderdaad, de lens had iets Oldehove-achtigs.

,,Je kunt hem laten repareren'', zei hij. ,,Dat kost ongeveer €150. Daar heb je ook een nieuwe van 18-55 voor.''

,,Maar dit is 18-70'', wierp ik tegen, een bereik dat ik wel makkelijk vindt.

,,We hebben wel een 18-105. Is ook mooi voor portretfoto's'', zei de man. ,,€298.''

En dan is het nog maar maandag. Nu ja, binnenkort op deze site de prachtigste portretfotos.

(Op de foto staat de oude lens op de toonbank bij de reparateur, MGM aan de Voorstreek. Daar blijft hij ook, ze slopen daar lenzen voor cursussen, heb ik begrepen.)