dinsdag 15 december 2009

Terug naar Wolfenstein





Anderhalve week terug schreef ik hier over het spel Wolfenstein, of over de variant erop die zich op Ameland afspeelt. Zal wel door een nerd gemaakt zijn die op het eiland is afgewezen door een leuk Duitse meisje, schatte ik in.

Maar zo is het niet. De programmeur, die Arno heet en nu bij Philips werkt, stuurde een mailtje. Hij schrijft:

,,Het leek me leuk om het spel te kunnen spelen in een typisch Nederlandse omgeving. Vandaar dat ik een scenario heb gebouwd met een Brabants uiterlijk en vervolgens een met een waddeneiland-atmosfeer''
.

En waarom dan juist Ameland?

,,Wolfenstein is een wat ouder spel met beperktere mogelijkheden. Het staat geen kilometers wijde landschappen toe. In Wolfenstein wordt veel gebruik gemaakt van steile hellingen om het landschap compact te houden. Dat combineerde niet echt lekker met mijn plan om een typisch Nederlands landschap te maken.''

,,De oplossing was om het landschap aan alle kanten te begrenzen met een uitzicht op zee. En zo kwam ik vanzelf op een eiland uit. Na wat foto's van de verschillende waddeneilanden te hebben bekeken besloot ik de sfeer van Ameland na te bouwen, want ik vond de foto's van de kerk en de molen er wel leuk uitzien. Ik ben wel ooit zelf op Ameland geweest, maar toen was ik nog vrij jong.''