zaterdag 31 juli 2010

As the world turns




Elizabeth Hubbard is een verbazend vief en reislustig mens, een actrice van 76 die 26 jaar Lucinda Walsh speelde in de soapserie 'As the world turns'. Ze heeft een relatie met een militair uit Leeuwarden die Peter heet en vermoedelijk jonger is, maar die liet zich niet zien toen ik haar interviewde.

Ik heb haar maar niet gezegd dat ik 'As the world turns' amper kende, de dag voordat ik met haar ging spreken had ik gekeken om te zien wat het was. Gelukkig waren er genoeg mensen die me bij konden praten.

Halverwege het gesprek, in het huis van Peter, kwam fotograaf Niels Westra.

,,Waar wil je me hebben?'', vroeg ze professioneel.

Ze wees op een wel heel erg abstract schilderij, bonte vegen op een neutrale achtergrond.

,,Dat is door een olifant geschilderd, is dat misschien wat als achtergrond?''

,,Door een olifant?'', herhaalde ik, want ik dacht dat ik het niet goed had verstaan.

,,Ja, een Thaise olifant met een kwast in zijn slurf. Want olifanten love to paint. En ze worden steeds minder vaak ingezet voor werk, dus proberen ze er zo iets mee te verdienen.''

,,Of vind je dit leuker?'', wees ze op een grote Marokkaanse cous-cousschaal. ,,Als ik daar voor ga staan, is het net een stralenkrans.''

Het is meer een gong geworden dan een aureool, als je het mij vraagt.

In de krant lijkt het of ze hem zelf omhoog houdt, maar in werkelijkheid stond ik achter haar te tillen, zoals bovenstaande foto onthult. Wie de krantenfoto goed bekijkt, ziet een stukje van mijn overhemd.

(Foto Niels Westra)