maandag 18 oktober 2010

Eenmaal fout altijd fout



Vroeger was de Waddenvereniging zeer taboe op Ameland. Dat waren lui uit de Randstad, die de eilanders hun vrijheid en hun inkomen niet gunden, daar kwam het op neer.

Als ik me goed herinner is er een tijd geweest dat we in de Zwaan glazen verkochten met het logo van die vereniging erop, maar later was dat niet meer zo. Sterker nog, er kwamen boze posters in het cafe met de tekst 'Vrije vogels / Gekooide mensen'.

Nog sterker: in de jaren tachtig is een keer een groepje medewerkers van de Waddenclub, die op een markt in Nes zouden staan, door boze eilanders met stand en al op de veerboot naar Holwerd gezet.

Die club dus. Zaterdag voeren ze met zeven boten naar de waddeneilanden en de Eemshaven, met leden, bestuurders en pers. Ik mocht met de MS Boschwad mee naar Ameland. Onderweg zou de boot aanleggen bij een zandplaat, waar liefhebbers onder leiding de biodiversiteit konden bekijken.



De leden van de Waddenclub gingen enthousiast op blote voeten en in korte broek het water in, om groepsgewijs schelpen in zeefjes te doen. Het aantal gevonden kokkels werd meteen doorgetwitterd.



Ik ging niet het water in, maar kletste in de stuurhut met George Smallenbroek (rode trui) en Johnny Koster, twee pensionado's die wel vaker op het wad varen.

Koster ging lekker in discussie met Waddenclubvoorztter Alexander de Roo (rechts op de foto), op zo'n toon van 'jongen, jongen, jij komt er nog wel achter'. ,,Het grote geld wint altijd'', hield Koster hem keer op keer voor.

Dat kletsen kon op zijn dooie akkertje, want de boot raakte vast op de plaat en moest anderhalf uur op vloed en een passerende veerboot wachten om weer vlot te komen. ,,Zo is het op het Wad!'', riep Smallenbroek om voor de wat ongeduldig wordende natuurliefhebbers. ,,Als het niet zou droogvallen kon je net zo goed naar het IJsselmeer.''



Heel gezellig en onschuldig allemaal, vond ik zelf. Hierboven staat het stukje dat ik er voor de LC over schreef. Maar die avond kreeg ik op Ameland een sms'je van een Nessemer die me op de Boschwad had zien stappen. ,,Hoe was het met de waddenclub'', schreef hij. ,,Foute boot!!''

(Ook fout: Alexander de Roo is geen directeur van de club, maar voorzitter. Gelukkig staat het in een groot deel van de kranten goed, maar het vergalt altijd het plezier in zo'n stukje.)