maandag 14 februari 2011

De kloof en de brug



Mijn teamgenoten van de Groninger studentenfilmkwis had ik beloofd, dat ik ze de column zou sturen die ik dik twee weken geleden over onze deelname schreef. Hij staat hiernaast.

Inmiddels ben ik met twee van hen naar Amsterdam gereden voor de heerlijke pulpfilm 'Tron - Legacy', op groot IMAX-doek, in 3D en met veel bas.

Omdat we te laat waren voor de vroege avondvoorstelling, gingen we wat eten en tijdens het etentje kwam er - vanwege de gebeurtenissen in Egypte - een gesprek over welke berichten uit het journaal je voor het eerst zijn bijgebleven.

,,Srebrenica'', zeiden ze. En na even nadenken: ,,De Bijlmerramp. En jij dan?''

,,Biafra'', zei ik. ,,En Vietnam. Dat was volgens mij bijna elke dag op het journaal.''





Daar zitten wel heel veel generaties tussen.

Gelukkig overbrugt de film dat dan weer. Want toen in 'Tron - Legacy' het onderkomen van Flynn in beeld kwam, herkenden we er alledrie '2001 - A Space Odyssey' in.