dinsdag 21 juni 2011

Ameland bij helder weer




Vanuit de Panoramazaal bovenin de Leeuwarder Achmeatoren zou je Ameland moeten kunnen zien. Er staat zelfs een bordje 'Ameland' voor het raam, met een verrekijker aan een touwtje ernaast. Mooie beloften, maar de paar keer dat ik daarboven was, zag ik er niks van.



Terwijl je vanaf de dijk onder Hollum met het blote oog makkelijk de Achmeatoren ziet, ik zette daar laatst deze foto nog van op Facebook. De toren staat links van de boot.

Gisteren was het helder weer en ik was in de panoramazaal. Dus ik probeerde het weer, bijgestaan door fotograaf Jeroen Horsthuis.

,,Daar aan de horizon, dat is het volgens mij'', zei Jeroen.

En verdomd, toen ik met de verrekijker tussen twee windmolens doortuurde, stond daar een iel streepje op de einder tussen dat wel eens de vuurtoren kon zijn.

,,Ik maak er wel een foto van'', zei Jeroen en schroefde een obsceen grote lens op zijn toestel. De foto - een gepimpte uitsnede althans - staat hierboven.

Hiermee is het bewezen: bij helder weer kun je vanaf de Achmeatoren Ameland zien liggen.