zondag 10 juli 2011

Johnny Cash en Buster Keaton



Ook al is hij niet scherp, dit is de uitbundigste foto die ik gisteren nam bij de Friese Johnny Cash-avond in het Bolwerk. Dat was een afwisselende gebeurtenis, waar allerlei verschillende artiesten deden een song van Cash in het Fries deden. Je verstond het toch niet altijd, dus dat gaf niet.



De klank was even afwisselend als de optredens - een paar zangers vielen door de mand - maar de look was voortreffelijk. Een en al mannen met gitaren en nostalgie naar de Verenigde Staten uit de jaren vijftig. Een zanger droeg een cowboyhoed, de tweede begeleidingsband leek zo uit Hairspray weggelopen.

De ster van de avond was een jongen, die staande bas speelde in allebei begeleidingsbands (Highway 54 en Billy Benton & the Birddogs, dat is die op de foto) en hij zong ook nog een nummer.

Op zijn bas zat een pleister en halverwege werd duidelijk waarom, want in zijn geestdrift besprong hij het instrument een keer. Verder ging hij zo tekeer, dat zijn strak achterover gekamde haar na elk nummer alle kanten opstond en hij tussendoor snel terug in model kamde.

Plus: hij leek op Buster Keaton. Al keek Buster Keaton altijd melancholiek, terwijl deze bassist voortdurend breed grijnsde.

Hij heet Yorn, vertelde hij op de afterparty in De Spoekepolle, waar hij nog een paar keer optrad.

,,Je lijkt op Buster Keaton'', zei ik.

,,Wie is dat?'', wilde hij weten.

,,Een acteur uit de stomme filmtijd.''

Een tijdje later liet hij me zijn mobieltje zien, waarop hij BUSTER KEATON had ingetypt. Hij vroeg of dat de juiste spelling was, want hij ging er morgen naar op zoek.




Ik heb dat zelf ook even gedaan, om te zien of ik het wel bij het rechte eind had. En ik vind het nog steeds.

(Op die foto boven staat hij met zangeres Elske Minnema, met Betty-Pagehaar en Friese-vlagtattoo.)



En nog wat foto's.