zaterdag 17 september 2011

Discesa del Duomo



Dit filmpje maakte ik in een doorlopende opname bij het afdalen van de Dom van Florence, oftewel de koepel van de S. Maria del Fiore. Dit om te laten zien dat het met de nauwheid wel meevalt, maar het ook een hele tippel is.

Om het niet te erg te maken heb ik sommige stukjes versneld: het filmpje en de afdaling duurden oorspronkelijk 11 minuten en een stukje. Halverwege kun je naar omlaag kijken, de kerk in. Daar ben je dus eigenlijk de koepel al afgedaald.

Het gebeier komt van de klokken van deze kerk, maar zo'n kabaal was het tijdens de afdaling in werkelijkheid helemaal niet. Dit geluid komt van een ander filmpje, gemaakt tijdens een of andere feestdag.



Bovenop zet iedereen vooral elkaar op de foto, want als je eenmaal die klim hebt gemaakt wil je ook het bewijs kunnen tonen. Mensen die in hun eentje zijn proberen soms zichzelf te kieken met hun iPhone of cameraatje in de uitgestrekte hand, en aanvaarden dankbaar het aanbod als jij het voor ze wilt doen.

Nadat ik zo vier Japanse meisjes met hun toestel had gekiekt, ontkwam ik er zelf evenmin aan. Een van hen had mijn camera al beet en wilde van geen weigeren horen. Ze nam er vier. ,,Just one more'', zei ze steeds.



Dit is de laatste, toen ik het wel welletjes vond.

Ik schreef er ook een column over: