woensdag 15 februari 2012

Ik wou jullie graag iets vertellen over...



Sjoerd had het slimme idee om een avond te organiseren met alleen maar spreekbeurten. Net als vroeger op school.

,,Ik doe vrachtwagens'', zei Sierd.

,,Ik kan wel wat vertellen over dingen die mensen op hun autodak laten liggen'', meldde Erwin.

,,Ik wil foto's laten zien van predikanten en hun boekenkast'', zei Jacco.

,,Ik doe het over de mooiste trein van de wereld'', zei Rob.

Anderen hadden het over bier, over sprookjesvertellende Afrikanen, over echofilters in de muziek, over Romeinse munten. De een vertoonde er een filmpje bij, de ander trok in een bloedstollend moment zijn trui uit, om een T-shirt te onthullen met de TEE erop, de mooiste trein ter wereld.



Kortom: voor niemand wat wils, en wat een amusante avond was dat. Wieke, de vermakelijkste spreekster, toonde voorbeelden uit haar imposante schoenenverzameling (,,een lagere hak dan 12 centimeter, dat kan echt niet dames. Dan neem je maar pijnstillers''), en verklapte dat duur schoeisel altijd zijn waarde houdt. Ze had haar echtscheidingsadvocaat betaald door een paar schoenen te verkopen.

Zelf had ik natuurlijk gekozen voor de Mysteriƫn van de Grote Piramide, in het bijzonder het werk van Charles Piazzi Smyth, de Schotse astronoom die na veel meten en rekenen tot de slotslom kwam dat de piramide eigenlijk vol verborgen signalen, maten en gewichten van God zelf zit. Ik had er 3D-plaatjes van de piramide en kartonnen rood-groene brilletjes voor meegenomen.



,,Waar gaat dit eigenlijk over?'', riep Jacco halverwege vertwijfeld, toen het besef doordrong dat in de piramide meer verborgen zit dat in alle Da Vinci-codes bij elkaar. Volgens Piazzi Smyth dan.

(De bovenste foto is slordig aaneengeplakt van twee Facebookfoto's van Grytsje Kleinstra en Lotte Dew).