woensdag 23 mei 2012

Een veerboot op je huid

Omdat het bezoekje van de koningin aan Leeuwarden eigenlijk een beetje saai was (ze schoot het provinciehuis in en bleef daar dik een uur, het koor van 2500 mensen doodde buiten de tijd door 'Het is stil aan de overkant' te gaan zingen) liep ik door naar de Blokhuispoort.

Daar was de beroemde tatoeeerder Henk Schiffmacher als lekkermakertje voor een tatoeagefestival dat daar in juli is. Schiffmacher had natuurlijk tatoeages. Net als zijn vrouw en organisatoren Rinto Bekkema en Jacco de Boer, en Klaas Land, die misschien ook wel mede-organisator is. Een weelde aan bleekblauwe teksten, sterren, kronkellijnen, rozen, kruisen en wapens puilde nu al uit kragen en mouwen en dan moet dat festival nog komen.

 ,,Heb jij geen tattoe?'', vroeg Klaas Land. Ik voelde me inderdaad een beetje onbeschreven, dat hebben zulke mensen meteen door.

Maar ik kan niks verzinnen dat ik zo belangrijk of mooi vind, dat ik het permanent op mijn lichaam zou willen. Het logo van Superman? Iets van A Clockwork Orange? Een gekalligrafeerde tekst? Een oosters karakter dat van alles betekent? Een driemaster in volle tuigage? Stel je voor dat je over een tijdje iets anders wilt, dan zit je er maar mooi mee aan.

 ,,Maar je komt toch van Ameland? Dan kun je een veerboot doen! Dat heeft een mooie symboliek van heen en weer!'', suggereerde hij.

 Ik weet het niet hoor. Veerboten zijn niet zo mooi om te zien, en voor je het weet denken mensen dat je voor Wagenborg werkt. En bovendien: Heen en Weer?
(De foto van Schiffmacher kreeg ik van Laurens Aaij. Hiernaast staat hij hem te maken.)