maandag 24 december 2012

Goed voorbeeld doet goed volgen

Op de site Bovenop, die bijgehouden wordt door studenten van de Master Journalistiek van de RUG, staat een verhaal over Cinesnak. Ofwel Rik Smit en Tom Tieman die in Groningen filmfragmenten laten zien.

Uit het artikel:
“We zijn gewoon gekke filmliefhebbers.” Rik Smit en Tom Tieman zijn twee van de organisatoren van CineSnak, een Gronings filmcollectief. Tot nu toe was er weinig bekend over de makers, want zij zoeken bewust de publiciteit niet op.
Wie zijn de geheimzinnige mensen achter CineSnak? Eens in de zoveel maanden organiseert het collectief een thema-avond, gewijd aan cultklassiekers en onbekende pareltjes uit de filmgeschiedenis. De makers, een vriendengroep met een gedeelde passie voor films, kregen het idee van Cinema Ascona. Dit is een soortgelijk initiatief in Leeuwarden.
En ook:
Tieman en Smit zijn al druk met plannen voor een nieuwe filmavond. Het thema staat alleen nog niet vast. “Seks met poppen lijkt me een leuk idee voor de volgende keer”, aldus Smit. Ideeën voor locaties zijn er ook. “Ik zou nog wel een avond willen organiseren op een gekke locatie, bijvoorbeeld in een leegstaand pand.”
Even wat achtergrond: over 'seks met poppen' in film hebben Rik en ik het jaren terug eens gehad in de trein van Antwerpen naar Groningen. Ik probeerde Rik toen op te jutten om dan als programma-onderdeel dan ook meteen een demonstratie te geven. Gewoon met kleren aan, alles in het nette.

Ik kijk hoe dan ook uit naar de volgende Cinesnak.