dinsdag 1 januari 2013

Primeur: Elfstedentocht op 23 januari!

Na een hele ochtend piekeren (zal ik met oud en nieuw naar Ameland? Of lui in Leeuwarden blijven?) besloot ik om in Leeuwarden te blijven.

Dat betekent: geen gehaktballen bij Johan en Fabienne (ze stuurden bijgaande foto om me jaloers te maken), geen oliebollen of appelflappen, geen stroom van bezoekers met wie je, als je het treft, tot in de kleine uurtjes liedjes zit te zingen.

Maar het betekent ook: ongeneerd wijn opentrekken en zoveel films achterelkaar zien als je maar wilt.

Even voor middernacht liep ik door de regen naar het Oldehoofsterkerkhof, om het vuurwerk te zien. Burgemeester Ferd Crone stond op het podium en sprak het publiek toe.

 ,,Dit jaar hadden we bijna een feestje'', zei hij, ,,met de Elfstedentocht. Die ging net niet door. Maar in 2013 komt er wel een!''

Iedereen juichte, toen begon het aftellen en was het jaar om.

Jacob van Essen liep voor het podium te fotograferen, dus die gaf ik als eerste een hand. Toch nog een stukje Hollum, als het ware. Helemaal als je er ,,Veul heil en segen'' bij zegt, wat we allebei deden.

Crone gaf me vervolgens een hand en kwam naast me staan vuurwerk kijken.

,,Wat is dat met die Elfstedentocht?'', vroeg ik. ,,Wanneer komt die dan?''

,,Op 23 januari'', zei hij zonder er ook maar een seconde over na te denken.

,,Serieus?'', vroeg ik.

,,Vorig jaar was januari heel zacht, maar toen begon het in februari te vriezen'', zei hij. Zoiets zag hij nu al in januari gebeuren.

,,U krijgt een fles wijn van me als het klopt'', beloofde ik.

,,Zo lang je me er niet op aanvalt als het per ongeluk 24 januari wordt'', zei Crone.

Denk erom: u las het hier als eerste!

Naschrift:

Een paar dagen later was de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Leeuwarden. Daar vertelde Crone dat hij in februari een Elfstedentocht verwacht.

,,Deze week had u het nog over 23 januari'', verweet ik hem.

,,Het blijft altijd onderhandelen, he?'', zei hij.