maandag 28 oktober 2013

Alles fut

Een van de grote bomen aan de Eewal is vanmiddag omgewaaid (door de storm die naamloos door Nederland ging en in Duitsland Christian genoemd werd) dwars over een VW Passat. Gecamoufleerd onder de blaadjes zou nog een Twingo moeten staan en de hoogste takken schampten ook nog een Peugeot. Dat zei iemand achter mij, ik kon die Twingo niet ontdekken. Dat zwarte links is een boom aan deze straatkant, die ook behoorlijk scheefhing.



Er is een filmpje, gemaakt vanuit het gebouw erachter, waarop je het ziet gebeuren. Ook daarin geen spoor van de Twingo.

Voor die auto is het niet best, daar waren de omstanders het wel over eens toen ik een foto maakte. ,,Maar we hewwe nou wel een mooier sicht op dat pand!", riep stadskenner Jesse Wassenaar uit, die ook aan was komen snellen.

Een man die zijn zoontje op een plastic trekker over de stoep voortduwde was dat met hem eens. ,,Se mutte al die bomen futhale!'', zei hij. ,,Dan sien je die mooie huzen aan'e Eewal veel beter."

Dat is mij te gortig. De Eewal ziet er juist zo negentiende-eeuws mooi uit vanwege die bomen. Dat zei ik, maar de man keek er heel anders tegenaan.

,,Ach welnee man. Futhale allemaal, dan hew je oek niet meer fan die kleverige bladsjetroep op de auto."

,,Bomen zijn toch mooi?", probeerde ik nog.

,,Der staan der genoeg in ut bos. Gaan daar maar heen."

,,Als er geen bomen meer staan, kunnen er ook meer auto's parkeren", zei ik. ,,Dat komt je zeker ook wel goed uit?"

,,Welnee!'', riep hij. ,,Die mutte oek allemaal fut. Alles mut fut!" Hij lachte er wel bij, en het is een Leeuwarder, dus je weet het nooit zeker. Volgens mij zei hij dat ook van die Twingo.

Herhaling

 

Inmiddels (het is nu zes uur 's middags) is die boom omgezaagd, en nog zes andere bomen aan de Eewal. Heeft die man toch wat zijn zin gekregen.

Dat is zo'n ding waar ik me al jaren over verbaas. Omgewaaide bomen liggen altijd omver met een enorme kluit grond aan de wortels. Die zet je toch zo weer rechtop? Goed aanstampen, beetje stutten, flink snoeien, dan zou het volgens mij weer goed moeten komen. Maar om de een of andere reden zie je dat zelden gebeuren. Zijn ze bang voor herhaling?