dinsdag 24 december 2013

Het herkennen van BN'ers



Voor Serious Request zijn we versterkt met een team studenten die op de Friese Poort in Drachten een MBO-opleiding journalistiek en fotografie volgen. Het is handig, want ze kennen alle Bekende Nederlanders. En daar ben ik slecht in.

We werken in een hoek van het Fries Museum, een lekkere open plek, waar nu en dan eens iemand binnenloopt om te kijken hoe het gaat.

Vandaag stapte een redacteur of zo van Serious Request binnen, die pas nog een gastles had gegeven bij de Friese Poort en dus enthousiast werd begroet. Om zijn nek hing een Serious-Requestpasje waar ALL AREAS op stond.

,,Jij moet wel heel belangrijk zijn, met zo'n pasje", zei ik. ,,Wat doe je eigenlijk?" Hij bleek radiopresentator te zijn bij de NOS. We kletsten wat over de toekomst van de journalistiek, hij was verrast dat dat Friesland nog twee dagbladen heeft en ik was blij voor hem dat hij een vast contract heeft en niet steeds om nieuwe klussen hoeft te zoeken.

Toen hij weg was, kreeg ik de wind van voren. ,,Dat was Bart Jan Cune!", zei Ineke, met iets van ongeloof in haar stem.

Marten voegde er bijna schaterend aan toe: ,,En je vroeg hem wat voor werk hij deed! Hij leest altijd het nieuws voor op 3FM!"

,,Dat wist ik echt niet", verdedigde ik mezelf. ,,Ik ben slecht in BN'ers."

Wat later gingen we met een groepje naar het station, waar Nick en Simon zouden aankomen.

,,Als je die maar niet vraagt wat ze doen", waarschuwde Ineke.

,,Ik herken ze wel", zei ik. ,,Maar ik haal ze altijd door elkaar."

,,Nick heeft altijd een gitaar bij zich", lichtte ze me in. ,,Veel mensen weten dat gewoon niet."

Toen ik later op het perron ergens anders over nadacht, botste er zowat een man in een grijze jas tegen me op. Het was Nick. Dat had ik zo gauw niet gezien, want hij had geen gitaar bij zich.

Maar goed, hij had mij ook niet herkend.

(De ploeg maakte er bovenstaand filmpje van.)