woensdag 19 maart 2014

Annee en de anderen




,,Nou, de vriendelijkheid dat straalt jim allemaal fan'e kop af", zegt kroegbaas Willem Annee op dit filmpje, dat ik een maand geleden maakte. Ik was niet van plan om het online te zetten, maar ik doe het nu wel, als een soort eerbetoon.

Want daar achter de tafel zit Joop Annee, neef van Willem, die zondag plotseling is overleden. Joop was een kleurrijk figuur, die zowel verhalen over de kledinghandel als over de horeca kon vertellen, en dat ook graag deed. Als ik me niet vergis, heeft hij een paar jaar geleden zelfs een cd opgenomen.

Op het filmpje geeft Willem les in klantvriendelijkheid, het aannemen van fooien, het noteren van bestellingen en vooral in het tappen van het befaamde Ossekopbier, dat een stevige kraag heeft waar je haast een munt op kunt leggen.

Hij moest er zelf noodgedwongen even tussenuit, en een groepje mensen werd ingeroosterd om het cafe in die tijd open te houden.

Ik heb het ook een avond gedaan, twee week geleden op een donderdag. Dan komt er een vaste ploeg Leeuwarder middenstanders. En ik moet zeggen, het was best prettig om weer eens achter een bar te staan.