vrijdag 4 april 2014

Baby aan boord



Op deze foto is te zien, hoe ik baby Betty uit een zinkende auto red.

Je mag baby's in zo'n situatie ook gewoon van je af slingeren, het water in, had de instructeur gezegd. Die redden zich wel even. Maar dat leek me nogal traumatisch voor zo'n kleintje. Dus ik wurmde me braaf met baby Betty en al door het zijraam, zoals het ons geleerd was. Ze zei geen boe of ba, want ze is van plastic.

Dinsdagavond deed ik mee aan de cursus Met Auto Te Water in zwembad Het Kalverdijkje, daar leer je zulke dingen. Mijn krantencolumn ging er woensdag ook over.

Een van ons mocht van tevoren een autoruit verbrijzelen met een klein, maar venijnig dingetje dat Rescue Me heet en aan een sleutelbos kan hangen. Volgens de instructeurs is het beter dan dat hamertje dat veel mensen in de auto hebben, maar ja, het CBR wil er niet aan.

Je gaat te water in een omgebouwde Fiat 500 op rails. Omdat auto's eigenlijk een soort luchtbel zijn en eerst blijven drijven, hebben ze onderin wat gaten geboord, waar het water door naar binnen kan. Anders drijft hij van die rails af.

Hier zit ik naast Henk, die een rijschool heeft of er werkt. Zoals trouwens bijna alle andere deelnemers.




En zo moet je eruit. Zo snel mogelijk tegelijk de gordels af en tegelijk de raampjes opendraaien (anders kan-ie scheef gaan hangen), in het portier gaan zitten en wegzwemmen.

Persoonlijk vond ik het leukste om te wachten tot de auto echt onder water is en dan de deur open te doen. Er blijft nog een tijd lucht onder het autodak. Vroeger was dat meer, want toen waren autodaken ronder.

Het is best zwaar om die deur open te krijgen, zelfs als je het volgens de regels doet: als je achter het stuur zit openen met de rechterhand, duwen met de linker. De passagier doet het net andersom

Uiteindelijk krijg je een diploma, geplastificeerd, zodat het ook onder water goed blijft.