maandag 19 mei 2014

Mobiele troon



Was ik op tweede paasdag met de trein naar Groningen gegaan om een kijkje te nemen op het station, waar fans van Game of Thrones zich konden laten fotograferen in de IJzeren Troon uit die serie, blijkt hij maandag ook naar Leeuwarden te komen.

De troon in Groningen was een paar slagen kleiner dan die in de serie, en niet van ijzer maar van hard plastic op (denk ik) een houten geraamte. Toch was het leuk. Er stond een rij tot aan de Brunawinkel. Het speciale HBO-fototeam werkte dat allemaal vlot weg.

,,Uw jas moet uit meneer", zei de HBO-fotograaf. Want de achtergrond was een groen scherm, dat ze op de uiteindelijke foto door rookwolken vervangen. Dat zou ook met mijn groene jasje zijn gebeurd. Het resultaat ziet er ondanks die zwaarden en die rook vooral uit als iets uit Nightmare on Elm Street, vind ik.

De eerste die me in Groningen aansprak was collega Rutger van der Meij, die er voor de krant was. ,,Zijn er ook nog andere Friezen dan jij?", wilde hij weten.

Die waren er, ontdekte ik even later: Marius Dussel, met vrouw Vera en dochter Yvette. Marius vindt de serie niks aan, maar Vera en Yvette wel. Ik kon met ze mee terugrijden en we hebben het er de hele route over gehad. De purple wedding was net geweest, vandaar.

Ik schreef er onderstaande column over. En ik vraag me af: zal ik maandag in Leeuwarden weer een kijkje nemen? Vermoedelijk wel.