maandag 25 augustus 2014

Kiekjes

Jaren geen bruiloften meer gedaan, maar twee week geleden toch nog weer eentje, die van Rik en Iris.

Net als meer dan dertig jaar geleden toen Anne en Christien trouwden, de eerste bruiloft die ik ooit fotografeerde, was er een echte fotograaf voor de staatsieportretten. Ik was gewoon 's morgens bij het ontbijt in Drachten, bij Anne en Christien thuis. Want dat zijn de ouders van Rik.

Daar hadden de getuigen ook gelogeerd. En Tom, tweede van links op de foto, kwam 's morgens met zijn overhemd aanzetten en de vraag of hij dat kon strijken. ,,Laat mij dat maar even doen", zei Christien en deed het voor hem. Sommige dingen veranderen niet.

Bij Elinga Mode in Drachten, waar het pak werd opgehaald, maakte ik deze foto in de spiegel. Ben er wel tevreden over.

Rik's haar zit hier nog in de plooi, even later nam zijn zus het onder handen en maakte het iets vlotter. ,,Je wordt al kaal", constateerde ze al doende. ,,Het is maar goed dat je trouwt."

's Avonds was er feest in de Puddingfabriek, waar als aardigheid ook een busje stond met een verkleedkist ernaast - de kiekjeskar - en een fotografe erin. Zij zette iedereen op de foto met fopbrillen en kartonnen snorren, tegen een achtergrond van glittergordijn.

Dit ben ik met Sybrig.