maandag 27 april 2015

Han shoots first

Martin Halma uit Joure liet op de derde editie van het Spreekbeurtenfestival, gisteravond in de Hania, trots en keer op keer het model zien van de Millennium Falcon, dat hij al jaren bezit.

Hij had ook wat Star Wars-poppetjes meegenomen, zoals Hammerhead, een van de eerste die hij kocht. ,,Thuis heb ik er nog meer", zei hij.

Hij is een echte. Dat bleek wel toen hij het fragmentje liet zien waar die Hammerhead in voorkomt, uit de eerste Star Wars-film, dat zich afspeelt in een onguur cafe in Mos Eisley, een stad op de planeet Tatooine.

,,Greedo shoots first?", informeerde ik.

,,Nee, Han shoots first", verbeterde hij. Dit was dus de originele versie van de film, voor de liefhebber steekt zoiets erg nauw. Daarin schiet Han Solo in de kroeg een wezen neer dat Greedo heet, wat aantoont dat hij een harde jongen is. Toen regisseur George Lucas de film digitaal onder handen nam, voegde hij een scene toe waarin Greedo dreigt als eerste Han Solo neer te schieten.

Na afloop kwam ik erachter dat ik Martin in 1997 een keer heb geïnterviewd, ook al over Star Wars, voor een stukje waarin een aantal fans aan het woord kwamen.


Op de avond was ook een spreekbeurt over bloemschikken. Dat geeft de reikwijdte van de avond wel aan.

Mijn eigen verhaal ging over het gevaar van bioscoopbezoek. Ik had een aantal voorbeelden van mensen die in of na het filmbezoek werden neergeschoten of gearresteerd.