maandag 9 november 2015

Beekman en Beekman en de vluchtelingen

Oer it Hout in Grou is een soort jeugdherberg voor watersporters en een reusachtig gebouw achter een vrij kleine voorgevel. Daar komen zes dagen lang vluchtelingen in, dat is zaterdag bekend gemaakt, dinsdag komen ze al, en zonet, maandagnamiddag, was er een voorlichtingsbijeenkomst.

Daar kon je praten met de politie, met iemand van het COA, met ambtenaren van de gemeente Leeuwarden en met burgemeester Ferd Crone zelf al kwam die vrij laat want er stond een file vanaf de stad hierheen.

Er waren niet zo heel veel mensen, en ik stond met iedereen wat te kletsen. Ook met deze meneer, ik geloof dat hij De Jong heet, die met een dik boek rondliep. Dat maakt nieuwsgierig, dus ik vroeg waarom hij een boek meehad.

Het bleek Beekman en Beekman te zijn van Toon Kortooms, die nu volgens mij niemand meer leest, maar  die ooit beroemd was vanwege Help, de dokter verzuipt en Beekman en Beekman. Dat laatste zou zelfs de best verkochte roman van Nederland zijn, twee miljoen exemplaren.

Wij hadden het thuis ook, ik heb het als jongetje wel eens gelezen en ik vond het heel erg komisch, herinner ik me, maar ik heb geen flauw idee meer waar het over ging. De Jong wist het wel: over een tweeling, die allerlei kwajongensstreken uithaalde.

,,Het stond hier in de kast", zei hij en wees naar zo'n hostel-boekenkast met van alles erin. ,,Ik mocht het meenemen, ik ga het weer lezen."

Vragen heeft hij volgens mij niet gesteld, hij liep de hele tijd glunderend rond met het boek. Daar werd ik nou echt vrolijk van.