zondag 29 november 2015

Omerta en Frederik de Grote


Door mijn eigen onnozelheid was ik te laat bij de boekpresentatie van Douwe Keizer in het HCL vanmiddag. Douwe Keizer is oud-directeur van de Friesland Bank en heeft zijn memoires geschreven, waarin hij niet terugschrikt om een boekje open te doen over allerlei personen die hij heeft meegemaakt.

Niet alleen was ik te laat, het was bijna afgelopen, mijn telefoon ging ook nog. Zodat mijn ringtone, de Hohenfriedberger Marsch, luid door de ruimte schalde.

,,Was dat het Horst Wessel-lied?", vroeg een mevrouw met wie ik tegelijk het gebouw uitliep. ,,Nee, dit is veel ouder", vertelde ik haar. Het geeft wel aan dat mensen mij voor de raarste dingen aanzien en, wat erger is, die mars niet kennen. Die volgens sommigen geschreven zou zijn door de Pruisische keizer zelf, Frederik de Grote.



Door zijn boek te schrijven en niet bang te zijn heeft Keizer iets gedaan wat in Friesland maar weinig gebeurt, daar was iedereen het na afloop over eens. Keizer gebruikte er de term omerta for, de erecode bij mafiosi om hun lippen op elkaar te houden.

Dus ik stookte de beide heren met wie ik op deze foto sta te praten op om ook eens aan hun alles-onthullende memoires te beginnen. Dat zijn Bert de Jong, oud-hoofdredacteur van de LC, en Sikko Heldoorn,  nu burgemeester van Dantumadeel, vroeger van Assen. Vooral dat van Bert zou ik wel willen lezen, dus ik bood ter plekke aan om het boek nu alvast te betalen. Als stok achter de deur. Bert glimlachte wat vaag.

(De foto is van Ad Fahner)