dinsdag 10 mei 2016

Nesteldrang en nazorg

Vanmiddag toen ik naar huis liep passeerde ik deze VW Golf.

Onder de ruitenwisser wapperde het briefje van de foto hiernaast,  handgeschreven door een zekere IJsbrand. Het was een pleidooi aan 'beste VW Golf rijder(s)' om te denken om koolmeesjes, die mogelijk een jong hadden onder de motorkap ergens bij het linker voorwiel. Dat kan best, koolmezen maken nesten op de raarste plekken.

,,Wellicht dat u hier rekening mee kunt houden'', schrijft IJsbrand.

Ik had het briefje gefotografeerd en op Facebook gezet en in hoog tempo vonden mensen het leuk.

Actiejournalist Willem Groeneveld vroeg of hij hem mocht lenen voor Suksawat en wees erop dat hij een keer een halve fietsenstalling heeft afgezet omdat koolmezen een nest hadden gemaakt in een fietstas.

,,Je bent een grote vriendelijke reus'', schreef ik hem.

,,Niet te hard zeggen'', schreef hij terug. ,,Slecht voor mijn imago.''

Ik zocht het even op, het duurt 16 tot 23 dagen voor een jonge koolmees het ouderlijk nest verlaat. Of VW Golf rijder(s) zolang kan wachten weten we niet.

Vandaar dat ik zonet nog eens naar de Golf liep, om te kijken hoe het ervoor stond. Het briefje is weg, de foto bovenaan bewijst het. Er zit wel vogelpoep op de motorkap, maar dat zegt niks.

Waar de vogels zijn weet ik niet. We houden het erop dat ze slapen.

(naschrift)

Vandaag, woensdag, liep ik er weer even langs. De VW Golf stond er niet meer. Er lagen ook geen kleine koolmeeskarkasjes.