dinsdag 26 juli 2016

Als het regent word je nat


New York zat de afgelopen dagen onder een heat dome, een koepel van hitte die door hogere luchtlagen tegen de stad werd aangedrukt. Ik had er nog nooit van gehoord, maar de New York Times had er een artikel over en het is best warm.

Vanmiddag barstte er een enorme regenbui los, die vanuit de bus waar ik in zat wel een mooi gezicht was, maar waar je na een paar minuten al kletsnat van was. Het water stroomde langs de stoepen.

Veel New Yorkers hebben dan ineens een paraplu, er verschijnen zomaar karretjes op straat waar ze paraplus verkopen. Maar er zijn er ook die doorweekt door de regen lopen, je hoort de schoenen soppen als ze langslopen en ziet de lichamen dwars door de T-shirts en overhemden, ik zag ze zelfs in stropdas en pak, allemaal met een gezicht van zo is het nu eenmaal.

Na het uitstappen bleef ik onder een luifel wachten, maar het werd niet beter. Uit de woning waar de luifel bij hoorde kwam een man die een vuilniszak had aangetrokken. Hij ging zijn auto halen, zei hij, die verderop geparkeerd stond en dan mocht ik die zak wel hebben.




Zo'n enorme plensbui zorgt wel voor mooie zonsondergangen. Dit is Broome Street, gezien vanaf de stoep bij 'mijn' huis. Het is nog steeds warm.